200 лева месечна стипендия от фирми за първите 10 новозаписали се студенти от корабните специалности

Висшето ни образование от години бележи някои обезпокоителни тенденции, свързани не само с демографската криза и с факта, че университетите предоставят двойно повече места от реалния брой на кандидат-студентите. Вече се проявява и проблемът, че много от желаещите да завършат висше образование не избират специалностите, които биха им гарантирали сигурна професионална реализация, а кандидатстват за пренаситени специалности. Иначе казано, избират професии, които им осигуряват … безработица.
Действителността показва, че за малко работни места са твърде много желаещите да стават психолози, педагози, публични администратори и т.н. И обратното – за много и сигурни свободни места са малко избиращите инженерни специалности.

Трудностите, които изпитва от всичко това корабната индустрия, събра на дискусия за нужните мерки по преодоляване на недостига на кадри в бранша членовете на „Българската национална асоциация по корабостроене и кораборемонт”. Като неин дългогодишен член ТУ-Варна, делегира за участие четирима свои специалисти.


Представителите на ТУ-Варна (от дясно наляво ), доцентите Николай Минчев, Пламен Дичев, Харалан Хараланов, Иван Иванов.

С призив за общи усилия на участниците, ангажирани в производството, образованието и науката, председателят на асоциацията инж. Светлин Стоянов обяви, че засега са попълнени само 50 на сто от работните места в сектора. А в страната има 38 фирми в сферата на корабостроенето и кораборемонта, като 25 от тях са членове на асоциацията. През последните години инженерните кадри, в т.ч. и корабните специалисти, са в първата тройка на най-търсените в целия свят.
Сред изказванията и предложенията на присъстващите се откроиха тези на представителите на нашия университет.
Доц. д-р Николай Минчев, зам.-ректор, доскорошен декан на факултет „Морски науки и екология”: „От съществено значение е да насочим усилията си към формиране на обществено мнение, което опровергава наложилото се схващане, че браншът е в криза и едва ли не производство и ремонт на кораби вече нямаме. А всички тук знаем, че това е далеч от истината – секторът не само е жизнен, а е във възход с редицата си построени и строящи се за чужбина кораби, с проектиране и други дейности. От неинформираността за истинското състояние на нещата произтича и нагласата сред някои млади хора да не кандидатстват за корабните професии. Затова трябва да провеждаме разяснителна работа още в средните училища, като отбелязваме и доброто заплащане на труда в бранша.”
Доц. д-р Пламен Дичев, декан на факултет „Корабостроене”: От записалите се преди 4 години студенти в нашата специалност „Корабни машини и механизми” сега се дипломират 24 висши кадри и всички са с осигурени работни места в корабните фирми. През следващите години обаче, при същата държавна поръчка от 35 предоставени от министерството места, специалистите, които ще дадем на бранша, решително ще намаляват заради спадащия брой на записалите се за обучение при нас. И според тази логика след 2 години ще можем да осигурим на фирмите 15 наши възпитаници. След 3 години те ще са 9, а след 4 години – едва 4-ма, колкото са записалите се в катедрата през настоящата кандидатстудентска кампания.
Тенденцията на спад в продукцията на висши кадри за корабната индустрия е очевидна и мисля, че наред с усилията, които ние ще положим като университет, своя дял от отговорността за решаване на проблема могат да поемат и фирмите. А най-добрата мотивация за младите хора днес в това отношение е финансовото стимулиране.”
Доц. д-р Иван Иванов, ръководител на сектор „Научноизследователски”, бивш декан на Корабостроителния факултет: „Една от възможностите да се облекчи в по-краткосрочен план кризата, е хора, които вече са на работа в бранша, но не са завършили висша специалност, да се запишат за обучение по неговите дисциплини. За целта е добре фирмите да стимулират (включително и финансово) това им решение. Тези харесали вече професията си млади хора биха могли да се обучават не само като задочни, а и като редовни студенти, като търсим възможности за по-гъвкави учебни програми.
Ако сега на университетско ниво не предприемем подходящи мерки за увеличаване на приема на студенти, има опасност да спрем развитието на това образование и дори да се затворят някои катедри и специалности. А възстановяването им след време ще бъде изключително трудно.”
Присъстващите на форума приеха редица конкретни мерки за преодоляване на кадровата криза в бранша, като особено важна за кандидат-студентите по съответните специалности бе гласуваната декларация за финансово подпомагане от страна на фирмите с 200 лева месечна стипендия за първите 10 новозаписани. Предстоят нови положителни решения.
Все още не е късно за желаещите да кандидатстват – до откриването на новата учебна година на 28 септември т.г.

Николай ЖЕКОВ