Европейски проект за  „син растеж“ в морския транспорт, морските аквакултури, круизния туризъм и офшорния  добив на нефт и газ.

             Корабоплаването е най-глобализираната от всички професии в трудовия пазар на Европа и на света. За моряка т.нар. синя корабна кариера е без  държавни граници. Всеки може да работи за всяка страна, под почти всеки национален флаг. Така е, защото световната морска икономика се нуждае от все повече кораби от всякакъв вид. Това предопределя постоянно нарастващия недостиг в бранша и търсенето на кадри, в частност на корабни офицери.

            Като подготвящ висши морски кадри в 6 специалности (бакалаври и магистри), ТУ-Варна стана съорганизатор на „Дните на сини кариери” заедно с ВВМУ „Н. Вапцаров” и Колеж по туризъм – Варна, при главен организатор Морски клъстър – България.

            Събитието, което се състоя в основно обновения Юнашки салон на града уважиха институции и фирми свързани с морската икономика, като корабостроене, кораборемонт, корабоплаване, рибарство и аквакултури, биотехнологии свързани с морето, възобновяеми енергийни източници, морски туризъм.   Присъстваха също представители на област Варна, студенти и ученици от морските специалности.

Част от участниците на форума.

             Приносът на нашия университет за съвременната подготовка на кадри за „синята” икономика представи зам.ректорът по научно-приложна и проектна дейност доц. д-р Розалина Димова.

            Главното съдържание  на изказванията и кулоарните разговори на форума беше акцентирано около стратегията на европейския проект „Център за сини кариери в Източното Средиземноморие и Черно море”. Целта е да се мотивира развитието на по-високо, дори на водещо ниво на секторите в „синята” икономика: морски транспорт, корабостроене и кораборемонт, крайбрежен и морски туризъм, офшорен добив на нефт и газ, аквакултури, добив на минерални ресурси, биотехнологии, възобновяема  енергия. Тези сектори са огромен ресурс за „синия”растеж и неговия потенциал за иновации. Според Европейската комисия „синята икономика” осигурява в момента работни места за около 5.4  милиона души   и допринася годишно близо 500 милиарда евро добавена стойност.   Разчетите са до 2020  г. работните места да нараснат на 7  млн.  души, а добавената стойност – на близо  600  млрд.  евро. Едно от основанията  това да се случи е фактът, че страните от Европейския съюз ползват 40 на сто от капацитета на световния търговски флот, който осъществява 90 на сто от световната търговия.  

            Но за по-успешното развитие на морския стопански сектор са необходими отлично подготвени кадри. Затова форумът в Юнашкия салон се превърна в платформа за диалог между бизнеса, образованието, изследователите, политиците. Амбицията е Центърът за сини кариери да обедини усилията на партньорите да се преодолее недостигът на квалифицирани специалисти в бранша. Според доклада на Международната организация на корабособствениците в момента е налице текущ дефицит на около 16 500 морски офицери, с прогнозна тенденция до 2025 година световният търговски флот да се нуждае от още 147 500 старши офицери. Със своите 22 000 активни морски лица, България е на пето място в Европейския съюз по брой корабни офицери и на четвърто – по изпълнителски състав.

                     Професиите, от които се нуждае морската индустрия:

*капитани на кораби (навигатори) *главни механици (механици) *корабни ел.инженери (ел. техници) * корабни готвачи * мениджъри „здраве и безопасност” * мениджъри на екипажа (офицери) * мениджъри доставки и снабдяване (офицери) * технически мениджъри (технически суперинтенданти) * помощник технически суперинтенданти * оперативни мениджъри (помощници) * мениджъри чартиране (персонал) * мениджъри ЧР (персонал) * счетоводители (персонал) * юристи морско право * корабни брокери * пристанищни оператори * кранисти * охрана на кораби * корабостроители * мениджъри кораборемонт * корабни заварчици (корпусници) * морски инженери * мениджъри по застраховки (персонал) * IT мениджъри (персонал).

                    За студентите от морските катедри на нашия университет най-интересно и полезно на форума с практическата си насоченост  беше

                    изложението  на капитана далечно плаване Петър Петров.

 То засегна не само предимствата, а и недостатъците на корабните професии. „Днес целият свят е отворен професионално за вас – обърна се той към бъдещите морски специалисти. – Квалификациите ви са валидни навсякъде, защото сертификатите ви от Българска морска администрация се признават за упражняване на определени функции на кораба от всички морски администрации по света. Само в изключително редки вече случаи в някоя страна могат да ви поискат допълнителен квалификационен изпит.

Представителният щанд на ТУ-Варна, с 3D принтера на корабниците ни.

              У нас има голям брой менингови компании, които набират корабни екипажи и представляват почти всички световни корабоплавателни компании. Чрез тях можете да си намерите работа на кораб от немски, американски, израелски, въобще всякакъв мениджмънт. Правата ви са регламентирани безотказно, застраховат ви от корабния оператор и ако се случи корабособственикът да фалира, си получавате дължимите пари.

             Веднага след дипломирането си можете да започнете работа на директна позиция с високо заплащане още от първата заплата. Нататък кариерното ви развитие ще протича много бързо, разбира се не без труд, независимо дали сте навигатор или механик. След година работа правите първата стъпка напред в професията, съответно с повишена заплата, след втората година правите втората стъпка, третата стъпка удвоява заплащането ви, а четвъртата  води до   позицията на капитан на кораба или главен механик, с възнаграждения в пъти по-високи от най-добрите у нас. Имате свободата сами да планирате периодите си на плаване и на почивка на брега, където няма да имате никакви служебни ангажименти. Някои колеги плават 4 месеца и почиват на брега 8, други почиват 4 месеца и плават 8, опознавайки света, трети почиват  колкото си искат.

            Ще можете да работите на малки или големи кораби, на танкери, контейнеровози, бункери, пътнически. А ако след години на море решите в даден момент да прекъснете корабната си кариера, с придобития морски опит имате възможност да получите работна позиция в корабоплавателна компания или друго звено, свързано с морски дейности".

            Капитан Петров не спести и тежестите на корабните професии: месеци наред живот в затворена общност, продължителни раздели със семейството. Всяко слизане на брега за почивка е прекратяване на трудовото взаимоотношение, а всяко ново качване на кораб е нов ангажимент.

            Морското образование в ТУ-Варна вече бележи 55-годишна зрялост. Дало е и ще дава хиляди висши специалисти за морската индустрия на страната. Възпитаниците ни от „Корабоводене”, „Корабни машини и механизми“, „Електрообзавеждане на кораба“, „Корабостроене и морска техника”, „Електроснабдяване и електрообзавеждане“, „Експлоатация на флота и пристанищата” са подготвени да  изпълняват повелята на времето.

            Да им пожелаем „попътен вятър” по морета и океани!

Николай ЖЕКОВ