Получихме сертификат за високо качество на учебната ни база и морската подготовка

Третата по големина в света икономика – японската, планира ново разширение на търговския си флот. Но и тази страна с многомилионно население е в демографска криза и за да попълва корабните си екипажи, се нуждае от чуждестранни кадри. Затова в японското министерство на транспорта решават да извършат съответни проверки за подготовката на морските кадри от други страни, кандидатстващи за работа на техни кораби.
Независимо че българските моряци в търговския флот на Япония в момента са най-много в сравнение с останалите европейски страни заради завоюваната добра репутация, проверките се извършиха също и в двете български висши учебни заведения, подготвящи такива кадри – ТУ – Варна, и ВВМУ „Н.Й. Вапцаров”. За резултатите от проучванията на японците в нашия университет разговаряме с ръководителя на катедра „Корабоводене, управление на транспорта и опазване чистотата на водните пътища” доц. д-р Чавдар Орманов.

Доц. Орманов (вдясно) на промоция на дипломирани в катедрата студенти от Турция, випуск 2014 г. Вляво – зам.-ректорът на университета по международно сътрудничество доц. Наумов.

Какви бяха параметрите на проверката и как беше извършена от екипа морски специалисти от Япония, доц. Орманов?
Морското образование е наблюдавана професия, т.е. регламентирана не от нашите, а от международните стандарти. Първоначално японските колеги се запознаха само по документи с всички обстоятелства около учебния процес – учебни планове, учебни програми, съответствия с изискванията на Международната морска организация IMO и на Международната конвенция за подготовка на морски лица STCW. Проверката, основана на тази законова база, продължи цяла година. Практиката е дипломираните извън Япония морски лица да бъдат подлагани на допълнителни изпити от японската морска администрация. Но нарастващият брой на навигационните фирми в тази страна е довел до излишни административни тежести в това отношение. Затова е взето решение да бъдат отличавани онези висши учебни заведения по света, на чиито възпитаници, утвърдени и от държавните им морски администрации, може да се разчита без изпити в Япония. А дипломираните в отпадналите от класацията учебни заведения да полагат допълнителни изпити.
За втория етап на проверката на посещение в университета пристигна специална японска комисия, за да оцени на място състоянието на материалната ни база – главно тренажорите и лабораториите. Експертите й бяха много впечатлени от цялостния ни модерен тренажорен комплекс, особено от основния за подготовка на навигатори. Положителни бяха мненията и за втория тренажор – за подготовка на механици, както и за третия – за действия при бедствия и аварии.
Какво изражение получи резултатът от проверките на комисията?
Съобщиха ни, че можем да очакваме решението й едва през юли т.г. Но очевидно сме оставили отлични впечатления както за учебния ни процес, така и за материалната база, защото положителната им оценка, адресирана до ректора на университета, бе получена още на 6 март под формата на сертификат за качество на морското ни образование. Подписан бе от директора на Бюрото за подготовка на морски лица към Министерството на земята, инфраструктурата, транспорта и туризма на Япония г-н Такахиро Йошинага. А това означава, че вече капитани на кораби, механици, електроинженери, дипломирани в ТУ- Варна, и издържали изпитите си пред нашата Изпълнителна агенция „Морска администрация”, ще могат да постъпват на работа в японския търговски флот без допълнителни изпити.
Разкажете за качествата на тренажорния ни комплекс, оценени толкова високо от японските специалисти.
Главният тренажор на комплекса е мултифункционален навигационен симулатор от най-висок световен клас. За разлика от повечето си аналози по света той симулира действия не само с отделен тип кораби, а с всички – търговски, пасажери, влекачи. Забележителното е, че тренажорният комплекс е съвместна разработка на холандската фирма VSTEP и на нашия университет. Беше изграден у нас със съдействието на холандците, като целият хардуер и мостиците на VSTEP са иновативно дело на хора от нашата катедра. Съдействаха ни и някои български подизпълнители.
Тренажорът се състои от 5 модула, включително 360-градусов от клас А с FULL ND резолюция на изображението; със 120-градусов мостик, съоръжен и с монитор за визуализация на обстановката зад кърмата на кораба; с 6 по-малки работни мостика, съоръжени със самостоятелни конзоли за управление; с инструкторски пулт за управление, наблюдение и оценка на упражненията със записваща видеокамера на тренировките и с електронна памет. Добавен е модул за контрол на работата на механизмите, както и други модули и спомагателни уреди. Радарите и електронните карти съответстват на реалните и са разработени от водещи фирми.
Какви симулативни визуализации може да изпълнява тренажорът в помощ на учебния процес?
Той създава виртуални реалности практически на всяка ситуация, с която може да се сблъска бъдещият корабоводител не само в открития океан, но и във всички български черноморски и дунавски пристанища, както и в големите световни портове. Техните основни конфигурации са въведени в софтуера на симулатора. Нещо повече, възможно е да се представя визуално и взаимодействието кораб – хеликоптер. Възможно е да се тренират действията на екипи на Гранична полиция за защита на морската ни граница от терористи, контрабандисти, наркотрафиканти, нелегални емигранти, както и да се направляват екипи при спасителни операции на море. При това главният тренажор за навигатори е софтуерно съвместим с другите два университетски тренажора – за подготовка на механици и на спасителните екипи при бедствия и аварии. Това позволява полезното взаимодействие на трите тренажора в единна виртуална среда.
До месец ще се задейства и разширението на главния тренажор с още два мостика. Чрез тях ще подготвяме морски лица за обслужване на нефтени платформи, което изисква особена прецизност. Ще провеждаме и виртуални тренировки по товарни и разтоварни дейности на кораби, както и други специфични действия.
Добре е, че и единствените ви български конкуренти от ВВМУ „Н.Й. Вапцаров” също са получили японски сертификат за кадрите си. Каква е тяхната материална база?
Известно време, след като създадохме нашите модерни тренажори, и те се сдобиха с тренажор на същата холандска фирма - VSTEP. Но той е само с един мостик и с виртуална конфигурация само на Варненския залив. Положителното е, че нашият и техният тренажор са в състояние да работят съвместно. И когато сме в режим на взаимодействие с тях, могат да споделят богатата ни виртуална среда. Възможни са и съвместни тренировки на студенти от нашия университет и от ВВМУ „Н.Й. Вапцаров”.

Николай ЖЕКОВ