Професионалният шанс на студентите от катедра „Транспортна техника и технологии”

     Високите технологии, не само белязаните със знака IT, станаха основна характеристика на последните десетилетия. Автомобилната промишленост  също е сред секторите, които често минават в скоростната лява лента  на технологичната надпревара. Вече няма световна автомобилна фирма, която да не пуска поне два свои нови модела годишно.  Днес фирмите изглеждат решени да вдигнат бройките на колите си повече от тези на хората, които ги ползват. Включително и на съотечествениците ни. Но техниката, колкото и да е съвършена, си остава рискова за  неподготвените и   неспазващите   изискванията й.
     Напълно адекватна с необходимостта от знаещи и можещи професионалисти е катедрата на университета с едноименната специалност „Транспортна техника и технологии” в Машинно-технологичния факултет. Нейни 11 преподаватели обучават възпитаниците си – бакалаври и магистри – относно устройството и поддръжката на автомобила: от двигателя и скоростната кутия, до електрониката, горивната и спирачната системи, кормилната уредба и т.н.
     В последните години може би най-дебатирани между многочислените шофиращи са въпросите около същността, предимствата и ремонтите на видовете скоростни кутии. Един от най-авторитетните специалисти в страната в това отношение е преподавателят в катедрата гл.ас. д-р Стефан Стефанов.


Д-р Стефанов при стенда за изпитване на електронни регулатори на налягане.

     – Несъмнено, автоматичните скоростни кутии са най-съвременните, най-технологичните и предпочитани при шофиране, доктор Стефанов. Но не спира ползването и дори производството както на полуавтоматичните, така и на механичните (ръчните) кутии.
    
– Допреди двадесет години дори в някои сервизи не знаеха   що е това автоматична скоростна кутия. А и шофьорите се страхуваха да ги ползват. Повредят ли се, нямаше части, нямаше кой да ги ремонтира. Днес автоматичните кутии се ползват при 50 на сто от колите във Варна, а относителният дял на механичните намалява. При тях постоянно трябва да се натиска педалът на съединителя, да се включват предавки. Това при този съвременен трафик е изключително натоварващо за шофьора. Автоматичната скоростна кутия си има два педала -  газ и спирачка. Поставяш лоста на „директна” и си шофираш спокойно, без да се изморяваш. Това е допълнителна гаранция за безопасността на движението. Но, разбира се, поддръжката на този тип кутии е по-скъпа, особено с въвеждането на електронно управление.  За сметка на това, при проблем компютърът изключва електрониката и минава на т.нар. авариен режим, за да се отиде до сервиз. Полуавтоматичните кутии съчетават част от качествата на механичните и автоматичните и се ползват  главно в малолитражните коли.
     – Много са в световен мащаб автомобилните технологични решения, но как успява да е в крак с всичко това преподавателят, за да го предава своевременно   на студентите си?
    
– Не е възможно без двустранното преливане на знания от бизнес към учебна институция и обратното. Някога се изучаваха лесно няколкото модела социалистически коли плюс отделни бройки стари мерцедеси или опели.
     При подготовката на студенти акцентираме изключително на практиката не само в петте ни университетски лаборатории. Имаме два летни стажа в някои автосервизи за студентите ни от втори и трети курс, където те избират дали да заложат на уменията за ремонт на двигателя, на горивна апаратура, трансмисии и други възли от автомобила. Друга възможност са частните фирми на наши преподаватели, където на стажуващите също им се заплаща за труда.
     Що се касае до мен, един от градските оторизирани фирмени сервизи ми е предоставил клетка за диагностика, за тестване на автоматични скоростни кутии, което е отлична възможност и фирмата да ползва знанията и уменията ми, и аз да усвоявам спецификата на различни нови модели. Това разбира се, се превръща в полезно знание и за студентите ми при упражнения в лабораториите на катедрата, съоръжени с множество необходими детайли от различни модели автомобили. Невъзможно е за когото и да било да познава огромното разнообразие от модели и конструкции, но когато си усвоил основата от знания и опит и си навлязъл в принципите, ще се справяш в практиката.
     При нас обучаваме не само специалисти за поддръжка на леки автомобили. Изучаваме и системи на товарни автомобили, автобуси и трактори. Автобусите в градския транспорт сега са оборудвани предимно с автоматични скоростни кутии.

Учебна зала с лабораторен автомобил за симулации и учебна диагностика.

     – Вече говорим за истинско нашествие на автомобила. Задръстили са всяка градска улица и съответно на това – почти през улица са автосервизите. Логично е при това положение за възпитаниците ви да има не малко работни места.
    
– Работа има повече, отколкото може да се свърши. Студентите ни са предпочитани както за частните, така и за официалните автосервизи. Някои от тях работят в сервизи „Мерцедес”, „Рено”, „Пежо” и пр. Други си откриха собствени сервизи, или работят в сервизите на бащите си. Колкото за онези конкретно, които усвоиха добре същността на автоматичните скоростни кутии, работни места за тях има по целия свят. Такива специалисти се търсят  от Германия, Франция и Англия до Австралия.
     – За вашата област може би в най-висока степен важи понятието „обучение за цял живот”. Търсят ли Ви възпитаниците на специалността за допълнителни знания?
    
– Много често, при това не само възпитаниците. Обаждат се за консултиране по проблеми от цялата страна, включително София. Вчера, например, ми се обади бивш наш студент от Плевен, който работи в сервиз „Ауди-Фолксваген”, как да реши проблем на клиент с автоматична скоростна кутия. И обяснявам по телефона: „ Свали ваничката на кутията, но ако има стружки, няма да се оправи лесно. Ако няма стружки, свали управлението и ми го донеси да решим проблема.” Друг мой студент ми звъни от Провадия за проблем при смяна на маслото и филтъра. Бързо решихме проблема. Когато клиентът остане доволен от обслужването, при последващ проблем няма да прибегне до друг сервиз, при каквато и да е неизправност. А момчето иначе е отличен специалист за ремонт на спирачки, на ходова част и пр.
     Подобно съдействие на бивши наши студенти редовно оказват и другите ми колеги от специалността. Бяхме преподаватели на тези млади хора и мисля, че за тях ще си останем такива и занапред. А университетът ще остане в съзнанието им като уважаван първоучител в професията.

Николай ЖЕКОВ