От началото на месец ноември 2017 година Технически университет – Варна и катедра „Корабостроене, корабни машини и механизми“ участват в нов международен проект, финансиран от Европейския съюз по направление  Erasmus+ KA2: Cooperation for innovation and the exchange of good practices: DYNAMIC -  Towards responsive engineering curricula through europeanisation of dual higher education in sectors of Innovation & Smart Specialisation.
     DYNAMIC е ориентиран към разработване и приложение на възможностите на дуалното обучение за студентите от морските специалности, по-конкретно „Корабостроене и морска техника“, като преди постигане на крайните заложени цели е необходимо да се преодолеят множество предизвикателства и наложат специфични решения.
     В проект DYNAMIC са включени пет държави – Германия, България, Австрия, Румъния и Хърватия.  Координатор на проекта е Hochschule Wismаr – University of Applied Sciences, Technology, Business and Design, Висмар, Германия. Участници са следните университети и индустриални компании: университет „Lucian Blaga“ и компаниите „Marquardt Schaltsysteme“ и „Continental Automotive Systems“ - Сибиу, Румъния; Fachhochschule Joanneum – Грац, Австрия; Polytechnic Pula, компания Holcim, както и корабостроителен завод ULJANIK, Пула, Хърватска; Германо-Румънската търговско-индустриална камара, Хърватската търговска камара и управлението на регион Истрия, Хърватия. 
     От българска страна, заедно с Технически университет – Варна, участници са Германо-Българската търговско-индустриална камара, компаниите Keppel FELS Baltech Ltd и МТГ ДЕЛФИН АД, както и издателство RAABE. По-конкретно от страна на ТУВ, участници в проекта са, както следва: д-р инж. Живко Близнаков, ръководител на „Център за национални и международни проекти“, както и представителите на катедра „Корабостроене, корабни машини и механизми“ – доц. д-р инж. Петър Георгиев, доц. д-р инж. Христо Пировски и доц. д-р инж. Галина Илиева.
     Какво налага този проект с неговите цели и задачи?
     От една страна - осигуряването на висококвалифицирани специалисти отдавна е приоритет за образователната система в цяла Европа. В съответствие с националните планове за действие и стратегии в областта на образованието и обучението, висши училища следват целта за повишаване на качеството и уместността на преподаването и учението, както и подобряване на рейтинговите нива чрез увеличаване на броя на заетите млади хора.
     От друга страна, се наблюдава и необходимост от постоянно осъвременяване и гъвкавост на инженерните учебни програми, което е предизвикателство, за да може да се отговори на бързия технологичен напредък и на нарастващия натиск на иновациите в инженерната сфера.
     Осъзнавайки това, правителството на България въведе иновационна стратегия за интелигентна специализация, давайки най-висок приоритет на определени инженерни сектори и на  специализацията, като форма на изграждане на специфични знания и умения в младите хора и повишаване на техния потенциал. Въпреки това, се забелязва определен недостиг на познания и умения, което се явява основна пречка за приложението и развитието на иновациите в инженерния сектор. Наблюдава се и тенденция за наличие на по-дълги периоди на приспособяване към новата, различаваща се от университетската, работна среда; в определени случаи се достига и до увеличени производствени си разходи. Оттук се налага необходимостта от въвеждане на т.нар. „дуално обучение“, като идеята е да се повиши квалификацията на младите хора, от практическа гледна точка, да се намалят периодите на приспособяване и обучение на новоназначените инженери, като се интегрират тези периоди във времето на тяхното университетско образования, така че завършилите млади специалисти да притежават и необходимите умения, свързани със съответния отрасъл.

     Проектът поставя следните задачи:
     - да се повиши качеството на преподаване/учение чрез включване на индустрията в задаване и изпълнението на задачите;
     - насърчаване на мобилността на младите хора чрез обвързване на семестриалните планове във висшите училища и времето на занимания в индустриалния сектор, като по този начин се насърчава обучението по време на теоретичните и практически фази;
     - укрепване на сътрудничеството между академичните среди и бизнеса чрез налагане/насърчаване на дуалното обучение;
     - да се засили интеграцията между заинтересованите страни от икономическата и образователната сфера чрез съвместно разработена рамка за сътрудничество, използваща тематични събития и съвместно разработване на учебни програми;
     - насърчаване на създаването на професионално ориентирани учебни задания, чието решаване ще спомогне за достигане на поставените цели;
     - насърчаване на адаптирането на учебните планове към нуждите на индустриалните компании - включване на специалисти от съответния бранш при определяне на специфичните нужди от обучение и разработване на съдържанието на периодичните практически задачи;
     - трансфер на добри практики от партньори, които имат установен дългогодишен опит в приложението на дуалното висше образование;
     - създаване на определени  програми, подходи, еталони, за да се улесни осъществяването на фазите на практическото обучение;
     - да се демонстрират уменията на интегрираното в практиката дуално висше образование за заинтересованите страни и оценка на адаптираните учебни планове за дуално обучение.

     В периода 13-15 Декември 2017 година се проведе и първата работна среща на партньорите по проект DYNAMIC, в която участие взеха представителите на ТУ-Варна, доц. д-р инж. Галина Илиева от катедра ККММ и д-р инж. Живко Близнаков от Центъра за национални и международни проекти при ТУ-Варна. Д-р инж. Живко Близнаков представи доклад, озаглавен “University-Business Cooperation in Bulgaria”, който предизвика интерес у участниците, бяха зададени и обсъдени въпроси по спецификата на тематиката. Представителите на ТУ-Варна се запознаха с установените модели за коопериране на индустрията и университетското обучение в Румъния и Хърватия, както и с особеностите на моделите на дуално обучение в Университета във Висмар, Германия и Joanneum - University of Applied Sciences в Грац, Австрия, като взеха и активно участие в групова дискусия и уъркшоп за изготвяне на предварителна примерна програма за установяване и развитие на дуалното обучение в ТУ-Варна в сътрудничество с представителите на „МТГ Делфин“ АД, гр. Варна. Представителите на ТУ-Варна участваха и в предвидените по програма обсъждания на задачите по работни пакети, изясняване на подробностите по заложените дейности и изготвяне на определените по план отчети от страна на ТУ- Варна. По време на индустриална визита в компания SCHOTTEL GmbH, бяха проведени разговори с главен инж. Хартмут Крюгер, относно възможностите за изпращане на студенти от спец. КМТ и спец. КММ в компанията за разработка на дипломни работи.
     Във връзка с продължаващата работа по проекта за дуално обучение, през месеците Март, Април и Юни 2018 са предвидени и три регионални срещи, в Технически университет - Варна, на участниците от българска страна.
     В края на месец март 2018 е поканен да гостува и изнесе открита лекция в ТУ-Варна г-н Максимилиан Ерхард - мениджър на клъстер "Дуално професионално обучение" към Германо-Българската индустриална търговска камара (ГБИТК). Допълнително ще бъдат обявени на сайта и точна дата и час, както и залата на събитието, за всички заинтересовани студенти.

     Представителите на ТУ-Варна, МТГ „Делфин“, Германо-Българската индустриална търговска камара  и издателство RAABE дискутират възможностите за дуално обучение по време на „workshop“, 14 Декември 2017 г., Висмар, Германия.

     Презентации на г-н М. Ерхард и д-р инж. Ж. Близнаков пред партньорите по проект „DYNAMIC“, 13 Декември 2017 г., Висмар, Германия.