В периода от 29.07.2019 г. до 31.07.2019 г. на рейдовия терминал на фирма „Rubis Caribbean” в Stubbs bay на о-в Сейнт Винсент се проведе уникална операция по разтоварване на авиационно гориво от танкер, технологията на която беше разработена от екип на Високо Технологичния Парк в ТУ-Варна.
Навигацията в рейдовия терминал на фирма „Rubis Caribbean” в залива Stubbs bay на о-в Сейнт Винсент се характеризира с ограничени условия за безопасно маневриране на корабите. Терминалът се намира на 300 метра от скален бряг при малки дълбочини в района и е открит мористо и се характеризира с постоянно вълнение и силен поривист вятър. Позиционирането на корабите за шлангирането им към приемника на терминала се извършва със заставане на котва и на вързала към 5 буя. Но, друга възможност за снабдяване на местното летище с гориво на острова няма.
След поредица от небезопасни опити за използване на терминала и ограниченията, наложени според правилата на пристанището и проучване на възможностите на различни организации за решаване на казуса, фирма„Rubis Caribbean” се обърна към ТУ-Варна за решаване на проблема, а именно – на базата на математичните модели на кораби, рейдове и пристанища и възможностите за моделиране на взаимодействието между обектите, хидрометеорологичната и навигационна обстановка с които разполага навигационният симулатор на университета да се разработят: 1) модифициран виртуален модел на моторния танкер „Salome”, обслужващ терминала; 2) моделиране на рейдовия терминал на фирмата в Stubbs bay на о-в Сейнт Винсент; 3) да се разработи сценарий на позиционирането на м/т „Salome” в Stubbs bay и да се проиграе предложената организация на маневриране на навигационния симулатор (мобилен вариант) на ТУ-Варна с екипите, които ще участват в операцията. На фирата по-долу е показана схемата на позиционирането и снимка на м/т „Salome” на терминала в Stubbs bay.

Схема на позиционирането на м/т „Саломе” и реалния кораб на терминала в Stubbs bay на о-в Сейнт Винсент

След провеждането на планираните упражнения на симулатора (тренажор) с капитана на м/т „Salome” и другите участници в операцията и достигане на необходимата  яснота и съгласуваност на действията им на 31.07.2019 г. от 05 часа до 17.45 часа местно време на същия ден бяха разтоварени 6000 барела авиационно гориво от танкера за нуждите на летището на острова. Успешното провеждане на маневрирането на танкера и организацията на взаимодействието между участниците в проведената операция в Stubbs bay на о-в Сейнт Винсент още веднъж доказва възможностите на тренажорната подготовка на морските лица с използването на морски симулатори от типа, който е в ТУ-Варна.
Трябва да се припомни, че това не е първо участие на екипа от ВТП на ТУ-Варна в разработването и обучението на морски лица по различни теми, интересуващи менинговите фирми. Така по искане на фирма Zodiac Maritime Agencies Ltd беше организиран курс за вахтени капитани от региона на Югоизточна Европа, работещи във фирмата, на който бяха обсъдени въпроси за особеностите при маневрирането с техни кораби в някои пристанища на Далечния Изток, както и проиграване и анализ на аварии и предаварийни ситуации, които са се случили с корабите от фирмата.
По задание на Д”МА”- Варна с фирмите
Varna Pilot Station, Портови флот 99" ЕООД, ККЗ "МТГ Делфин" АД, ДП”ПИ” в лицето на секция „Трафик и контрол на корабоплаването” и „Пристанище Варна” ЕАД беше разработен сценариен вариант за маневриране във Варненския канал на кораби с цел изработване на Правила на пристанището, които да гарантират безопасността на корабоплаването в този особен район.

В заключение трябва да кажем, че благодарение на осъщественото сътрудничество с фирма „Rubis Caribbean” в региона на Карибите, редица морски фирми припознаха в лицето на ТУ-Варна възможен партньор за подготовка на техните кадри и повишаване на квалификацията им.

Доц. д-р инж. Михаил Щерев
К.д.п. инж. Андрей Станев
ТУ-Варна